Buddhovy zázraky
Patnáct dní zázraků začíná v den zvaném Losar čili na
tibetský Nový rok. Pozitivní vliv dobrých skutků a modliteb se násobí až
stomilionkrát.
Den první
První jarní den a Buddha vystoupil před lidmi. Poté, co král
Prasenajit provedl rituál, Tathagata (což je jméno historického Siddharty
Gautamy v Pálí) vzal párátko a strčil jej do hlíny. Následně z něj vyrostl
ohromný strom. Na dlouhých větvích, které rostly snad kilometry daleko, se
objevily krásné listy, květy a plody. Dokonce nechyběly drahé klenoty. Zářily
jako slunce a měsíc dohromady. Větve ševelící ve větru, nesly větrem učení
dharmy. Poté Buddha promluvil. Mnozí posluchači pokročili natolik, že dosáhli
osvícení.
Den druhý
Druhý den král Udrajana přinesl Buddhovi velké rituální oběti. Tathagata jinými slovy Buddha, otočil hlavu nejdříve doprava a poté doleva. Na obou stranách vyrostla hora. Z každé z nich vytryskl pramen, který měl osm příchutí. Na jedné hoře roste šťavnatá tráva, která potěší zvířata. Na té druhé rostlo to, co mohli jíst lidé. Buddha poté začal lidem srozumitelně vysvětlovat své učení. Mnozí dosáhli vyššího vědomi a osvobodili se od utrpení. Jiným se podařilo znovu převtělit se do lidské existence, nebo dokonce Buddhy.
Den třetí
Třetí den přišel s král Šun Tsin. Buddha si po jídle
vypláchl pusu vodou. Tam kam padly kapky vody, se vytvořilo jezero. Mělo osm
příchutí a dno bylo poseté drahokamy. Na hladině vykvetlo mnoho květů lotosu různých
barev. Jejich omamná vůně provoněla vzduch. Jak na ně zasvitlo sluníčko, zářili
do daleka. Lidem to udělalo ohromnou radost a mnohem lépe porozuměli učení
Buddhy. Některým se prozářila mysl natolik, že dosáhli osvícení. Dalším se
podařilo zasít semínko pro příští dobré převtělení.
Den čtvrtý
Čtvrtý den obdaroval Buddhu král Indravarma. Buddha vytvořil
jezero, ze kterého proudilo osm pramenů v kruzích. Každý z nich tak
později vrátil ke svému zdroji. Zvukem vody se neslo Buddhovo učení o pěti
silách, sedmi aspektech buddhovské mysli, 8dílné stezce, o třech principech
cesty k osvobození, šesti druzích vševědoucnosti a čtyřech neměřitelných
jevech. Mnozí pochopili, jaký má buddhovství efekt. Jiní dosáhli vysoké úrovně
převtělení. Další se posunuli v učení.
Den pátý
Pátý den přišel k Buddhovi s dary král Brahmadatta z Váránasí. Tathagata neboli Buddha se rozzářil. Zlaté světlo zaplnilo celý svět. Zmizela nezdravá tužba a lpění, nenávist a nevědomost. Lidé tak dosáhli míru v duši a tělo bylo v harmonii. Když Buddha mluvil, přítomní se cítili stejně. Mnozí pokročili v Buddhově učení a jiní si vylepšili karmu.
Den šestý
Šestý den se objevil lid Liččhaviů. Buddha jim umožnil číst
si vzájemně myšlenky. Viděli, kdo to myslí dobře, a kdo špatně. Všichni byli ohromeni
Buddhovými vědomostmi a jejich víru to posílilo. Buddha pokračoval v učení
dharmy. Některým se podařilo dosáhnout osvícení, jiní si vylepšili karmu a tím
i úroveň převtělení.
Den sedmý
Sedmý den přišli Šákjové. Do tohoto rodu patří sám Buddha. Všem
posluchačům požehnal a stali se z nich chakravartini - vládci a ochránci
dharmy. V překladu se mluví o těch, kdo roztáčí kolo dharmy. Každý z nich dostal
sedm klenotů. Svým malým královstvím vládli dobře a vše měli na povel ministři.
Buddha promlouval a oni si upevnili svou víru. Zkrotili svou mysl a někteří si
vylepšili si karmu. Mnozí dosáhli osvícení.
Den osmý
Osmý den král Indra pozval Buddhu a připravil pro něj trůn. Tathagata
se posadil a Indra z Buddhovy levé strany přinesl dary a významná postava
hinduismu Bráhma z pravé. Uklonili se, zatímco ostatní tiše seděli. Buddha
svou pravou ruku položil na trůn v mudře dotýkající se země. Sloni začali
radostí troubit.
Objevili se děsivý démoni a zničili trůny šesti učitelů známých jako Tirthikové. Ti kladli před Buddhu různé výzvy a čekali až klopýtne. Po démonech se objevil bódhisattva Vadžrapáni a záře z jeho vadžry. Šest učitelů se natolik vyděsilo, že skočilo do vody a najednou zmizelo. Když je učitelé opustili, devadesát tisíc účastníků začalo hledat útočiště u Buddhy. Stali se z nich praktikující mniši. Buddha je přivítal s otevřenou náručí. Jejich zacuchané vlasy a vousy, které je označovaly jako stoupence šesti učitelů, zázračně zmizely.
Buddha učil všechny nejlépe, jak dovedl. Důležité bylo, aby porozuměli jeho učení. Snažil se je osvobodit od přemrštěných tužeb, nenávisti a nevědomosti. Každý z nich dosáhl osvícení. Poté z těla Tathagaty neboli Buddhy vycházelo 84 000 paprsků světla. Celé nebe se rozzářilo. Na každém konci paprsku vykvetl krásný lotus. Ten vyobrazoval Buddhu a jeho následovníky. Osvícení poté předávali dál Buddhovo učení. Přinášelo jim to radost a posílilo jejich víru.
Den devátý
Devátý den přišel s dary Brahmaraja. Tathagata napružil
tělo tak, aby dosáhl nebe Brahmy. Odtud se do všech směrů šířila záře paprsků a
stejně tak učení.
Den desátý
Desátý den přišli čtyři králové. Jejich úkolem je chránit dharmu
a požádali Buddhu, aby promluvil. Svým tělem dosáhl na úroveň samsáry.
Vycházely z něj paprsky, které předávaly učení.
Den jedenáctý
Jedenáctý den se objevil Buddhův patron Anathapindika. Sám
Buddha seděl na trůně v pozici meditace. Jeho tělo se zlatě rozzářilo a
hlas předával učení.
Den dvanáctý
Dvanáctý den byl Buddha pozván do domu majitelem Tsetou. Tathagata
tu promluvil a meditoval. Především o lásce a soucitu. Zlatá záře se rozlila do
celého světa. Její paprsky pomohly uklidnit mysl a zbavit ji negativity. Soucit
najednou zesílil. Všichni přítomní pocítili vzájemné pochopení a vřelé přijetí.
Den třináctý
Třináctý den obdaroval Buddhu král Šun Tsin. Tathagata seděl a z jeho pupku najednou vycházelo světlo ve dvou paprscích. Na konci každého z nich vykvetl lotos, který vyobrazuje Buddhu. Buddhů bylo víc a víc a učení se šířilo dál a dál.
Den čtrnáctý
Král Udajána z království Vatsa se objevil čtrnáctý den.
Před Buddhu rozprostřel květiny. Ty se
proměnily na 1250 kočárů z drahých kamenů. Buddha učil dharmu lidi po
celém světě. Účelem bylo léčit jejich mysl jako doktor, který léčí nemocné.
Den patnáctý
Komentáře
Okomentovat