Bílá Tara – ženský bódhisattva dlouhověkosti a zdraví

Objevuje se ve všech tradicích tibetského buddhismu.

Podle legendy se Avalokitéšvara díval na svět plný trpících bytostí a začal plakat. Mírumilovná bílá Tara se zrodila ze slz levého oka. Vzniklo velké jezero a z bahnitého dna vykvetl nádherný lotosový květ. Uvnitř ukrýval bílou Taru, která zářila jako tisíce podzimních měsíců.


Bílá Tara se obvykle prezentuje jako matka všech Buddhů. Patří do skupiny 21 Tar. Všechny odráží životní sílu a moudrost, ale každá z nich se na svět dívá z jiného úhlu.

Bílá Tara se dívá na všechny trpící se soucitem. Je připravena ochránit a být oporou pro potřebné. Často se o ní mluví jako o „bílé Taře první pomoci“. Dokáže harmonizovat a stabilizovat životní sílu… a tím prodlužuje život. Podobně jako zelená Tara pomáhá překonat překážky. Nejen ty fyzické jako nemoc či bolest ale i duševní jako zlost.

Dokáže ovlivnit či zmírnit naše vnitřní obavy. Především ohnivou zlobu, pýchu lva, nevědomost slona, závist hada, také nás zbaví vězení chamtivosti, ochrání před silným proudem lpění, démony pochyb a špatným pohledem na svět.

Jejím úkolem je také udržovat správný směr a odhodlání v oblasti víry. Důležité je žít v pravdě. Bílá vyjadřuje čistotu a jas projasňující temné kouty plné obav.

Mantra bílé Tary:

Om Tare Tuttare Ture Mama Ayuh Punya Jñana Pustim Kuru Soha

Óm – vyjadřuje tělo, mluvu a mysl

Tare – tu, která osvobozuje od utrpení

Tuttare – vyjadřuje tu, která osvobozuje od osmi zmíněných obav

Ture – tu, která osvobozuje od nemoci

Mama – naznačuje, že recitující by rád měl hodnotný život plný štěstí a moudrosti. Kéž by byl dlouhý a inspirativní.

Ayuh – dlouhý život

Punya – zásluhy, které se nám připisují díky vhodnému chování a etickému přístupu k životu

Jñana – znamená moudrost

Pustim – znamená dostatek, nadbytek, bohatství

Kuru – znamená nejen mýtické území na severu Himaláje, ale také má význam ve smyslu snažení. Snažit se žít co nejdéle, abychom měli možnost dosáhnout osvícení

Soha – „položení základního kamene“ správné mluvy a mysli inspirované vlastnostmi Tary


Bílá Tara sedí v pozici lotosového sedu naprosto sebejistě a vyrovnaně. Vypadá na sladkých 16. Obklopuje ji zářivá aura. Obě chodidla jsou směrem vzhůru. Zřetelně jsou na nich vidět oči. Stejně tak v obou dlaních. Kromě dvou obvykle umístěných očí má na čele tzv. třetí oko. Je tak jisté, že bdí nad každou cítící bytostí, která hledá pomoc a útočiště.

Její pravá ruka je vytočená směrem ven na znamení šlechetnosti. Palcem a prsteníčkem levé drží lotosový květ vyjadřujíc soucit a moudrost. Květ má stádium poupěte, plně rozkvetlého květu a plodu. Poupě vyjadřuje budoucnost, květ přítomnost, plod minulost.


Tara květem lotosu ubezpečuje, že pod ochranou Buddhy, jeho učení a společenství následovníků (mnichů) lze nalézt útočiště. 



Komentáře